hamid barsam 206 x 270

حمید برسام: بسیج و کنترل اندیشه نوجوانان و جوانان ایرانی/ قسمت دوم

hamid barsam 206 x 270

قسمت دوم

در رده های اجرایی بسیج به تناسب اقشار و صنوفی که تحت پوشش آن بسیج اند یک نفر از هر قشر و صنف از افراد موجه و قابل اعتماد و یک نفر از روحانیون موجه محل به سرپرستی مسئول واحد بسیج مربوطه شورای بسیج را تشکیل می دهند این شورا برای مسئول بسیج شورای مشورتی خواهد بود و تصمیم گیرنده نهایی مسئول بسیج است.

روحانی شورا باید به تأیید مقام رهبری یا نماینده ای که در سپاه تعیین نماید، یا نماینده رهبری در هر رده برسد دیگر اعضاء شورا بوسیله مسئول بسیج روحانی شورای مربوطه تعیین می شوند. کلیه افراد و مسئولین واحدهای ستادی بسیج و فرماندهان مراکز بسیج و فرماندهان منطقه مقاومت (در شهرها) از پاسداران خواهند بود فرماندهان ناحیه مقاومت, پاسدار و یا از اعضاء ویژه بسیج, فرماندهان پایگاه مقاومت از اعضای ویژه و فرماندهان گروه های مقاومت از اعضای فعال خواهند بود.

دسته بندی نیروهای بسیج

نیروهای بسیج در قالبهای متفاوتی برای مقابله و سرکوب آموزش می بینند. از نیروهای هوابرد برای مواجهه با چتربازهای آمریکایی!! گرفته تا بسیجیهای فعال چماق بدست که آموزش درگیریهای خیابانی می بینند و بسیجیهای ساده که آموزشهای پر و خالی نمودن کلاشنیکف را تجربه می نمایند تفسیم میشوند. کلیه این آموزشها در همان پایگاههای کوچک مقاومت و آموزش  داده میشود و آموزش دیده ها همان فرزندان کم سن و سال هستند که برای گذراندن تعطیلات تابستان و یا رفتن به اردو و بازی در بسیج ثبت نام کرده اند و برخی از ایشان در این مسیر سن و سال بیشتری پیدا کرده و بخشی از زندگی مالی و عقیدتی و اجتماعی خود را به بسیج پیوند می زنند.

عمدتا این نیروها در بخش پایین شهر که امکانات تفریحی و

 

 

 

 

مالی کمتری وجود دارد عضوگیری می شوند.

ایدئولوژی آتشین

بسیجیهاایدئولوگهای مخلوطی هستند.برخی بدنبال پول، برخی قدرت و برخی هم از خشونت لذت می برند. برخی  نیز که اخیرا مصاحبه شده اند گفته اند معتقدند برای بهبود زندگی بشر فعالیت می کنند: “ما می خواهیم جهان را تغییر دهیم، جهان و همه مردم را از استبداد نجات دهیم و تنها در مسیر خدا قرار گیریم.”با توجه به جایگاه بسیار حساس بسیج در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه در درون جامعه برای مشارکت و جذب هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت الگوهای سازنده مبتنی بر هویت ملی – مذهبی از دیدگاه  رهبری، بسیج و بسیجی مسؤولیتی سنگین را به عهده داشت است.

در واقع بسیج نقش بسیار مهمی در حفاظت رژیم را دارد و برای همین باید در بین جوانان هر چه بیشتر نفوذ کند تا بتواند بدین وسیله نظام جمهوری اسلامی را هر چه بیشتر محافظت نماید.

 

سیر تحول فکری بسیجی در قالب شستشوی مغزی

ثبت نام در بسیج با هر هدفی که انجام شود پروسه ای تدریجی را به دنبال دارد. نخست فرد در مراسم نماز جماعت شرکت می کند سپس به مراسم دعا و جشن و عزاداری دعوت شده و بعد کلاس های آموزشی و آموزش نظامی می بیند سپس در اردوها شرکت جسته تا برسد به گشت شبانه و حضور در پایگاهها.

به این ترتیب فرد ضمن تاثیر پذیری از جمع مقداری از خصوصیات خود را هم آشکار می سازد و از اینجاست که کار مسئولان پایگاهها شروع میشود خصوصا در مورد افرادی که گوشه گیر بوده و یا در ایجاد ارتباط با دیگران مشکل دارند و یا اصولا خجالتی اند تمرکز بیشتری صورت می گیرد. مسئولین پایگاه مقاومت

 

افراد دوره دیده و خوش مشربی هستند که وظیفه جذب عناصر تازه وارد را بر عهده دارند. این عاملان که اغلب بعنوان حاجی شناخته میشوند در گام نخست به شخصیت فرد تازه وارد حمله

می کنند.

این یک حمله سیستماتیک به نفس (ضمیر یا شخصیت) هدف و سیستم عقیدتی او می باشد. عامل رژیم هر چیزی که به هدف هویت می دهد را انکار کرده و از بین می برد: “تو یک مومن نیستی.” “تو از اهل بهشت نیستی”.”امام زمان از تو خشنود نیست.”

هدف روزها، هفته ها و ماه های

متوالی تحت حملات مداوم

است تا جاییکه خسته، گیج و درهم ریخته می شود. در چنین

وضعیتی از استحکام باورها و اعتقاداتش کاسته می شود. سپس درحالیکه بحران هویت در فرد آغاز می شود، عامل رژیم به طور همزمان حس بسیار شدیدی از گناه در هدف ایجاد می کند. عامل رژیم مداوم و شدیداً هدف را برای هر “گناهی” که مرتکب شده، چه بزرگ و چه کوچک، در هم می کوبد. وی از هدف مورد نظر برای همه چیز از “بدی و شرارت” باورهایش تا نوع غذا خوردن و لباس پوشیدنش انتقاد می کند. هدف کم کم از اینکه هر کاری که انجام می دهد اشتباه است احساس خجالت می کند.

 

این مطلب ادامه دارد