چند کلمه با مردم سوئد در مورد پناهجویان ایرانی

مردم عزیز و انسان‌دوست سوئد
شاید شما خبر نداشته باشید، از سه هفته پیش گروهی از پناهجویان ایرانی در استکهلم در منطقه sundbyberg مقابل اداره مهاجرت، دست به تحصن زده‌اند. آنها پناهجویانی هستند که از ترس بازداشت و شکنجه و اعدام و از دست زندگی مرگبار در ایران فرار کرده‌اند و از کشور سوئد درخواست پناهندگی کرده‌اند. این پناهجویان کسانی هستند که مدت‌ها، و بعضی از آنها سال‌هاست پاسخ منفی گرفته و از کلیه خدمات اجتماعی و حق‌وحقوق پناهندگی محروم شده‌اند.

این پناهجویان در اعتراض به وضع موجود و شرایط سخت و غیرقابل‌توصیف زندگی خود، به چنین اعتراضی دست زده‌اند. پناهجویان متحصن ایرانی انتظار دارند، اعتراضشان موردتوجه عموم، به‌ویژه موردتوجه مردم سوئد قرار گیرد.

آنها سال‌هاست در سوئد علیه حکومت اسلامی در ایران فعالیت سیاسی کرده و برای حکومت ایران شناخته شده هستند و در صورت بازگشت، با خطر جانی مواجه می‌شوند. مقامات اداره مهاجرت و دولت هم این را به‌خوبی می‌دانند؛ اما حاضر نیستند حق پناهندگی این پناهجویان را به رسمیت بشناسند.

این پناهجویان از قوانین ظالمانه و تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی گریخته‌اند، از ستم و سرکوب و تحمیل قوانین قرون‌وسطایی حکومت اسلامی گریخته‌اند، از حجاب اجباری، از قانون تفکیک جنسیتی و عدم امنیت شغلی و محرومیت از حق‌وحقوق شهروندی و ناامنی‌های اجتماعی و پایمال‌شدن کرامت انسانی‌شان گریخته‌اند.
شاید برای مردم سوئد باور اینکه بسیاری از این پناهجویان بیش از ۱۵ سال است در این کشور بدون اجازه اقامت زندگی می‌کنند، سخت باشد؛ ولی متأسفانه واقعیت دارد.
در میان این پناهجویان کودکان بسیاری وجود دارند که در سوئد به دنیا آمده‌اند و در سوئد مدرسه رفته‌اند و بزرگ شده‌اند و حتی بسیاری از این کودکان زبان مادری خود را به‌ سختی صحبت می‌کنند و هیچ تصوری از زندگی در ایران ندارند. بسیاری نیز در سن‌وسال کودکی به سوئد آمده‌اند و اکنون که به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اند، از ادامه تحصیل نیز محروم شده‌اند.
همانطور که اشاره شد، تعداد زیادی از این پناهجویان به‌واسطه فعالیت‌های سیاسی برای رژیم ایران شناخته شده هستند، شماری از آنها نیز مسیحی شده‌اند (شاید نیاز به توضیح باشد که این افراد مذهب خود را تغییر داده‌اند و این کار در ایران مجازاتش اعدام است.) و در ارتباط با این موضوع نیز شناخته شده هستند. درهرحال این پناهجویان در موقعیت بسیار دشواری به سر می‌برند. اداره مهاجرت کارت‌های شناسایی آنها را پس گرفته، کمک‌هزینه‌ها را قطع کرده، اجازه کار را از آنها گرفته و از خانه‌های اداره مهاجرت نیز آنها را بیرون کرده است. سازمان ما بارها در ارتباط با مشکلات این پناهجویان برای دولت و مقامات اداره مهاجرت نامه نوشته و خود پناهجویان بارها در ظرفیت‌های فردی و جمعی اعتراض کرده و هر کاری که لازم بوده برای برون‌رفت از این وضعیت انجام داده‌اند، ولی بااین‌وجود درخواست‌های مجدد آنها برای اخذ اقامت مدام با پاسخ‌های ردی اداره مهاجرت مواجه شده است.
پناهجویان ایرانی این بار برای کمک به وضعیت پناهندگی‌شان به‌واسطه این نامه به شما مردم سوئد رجوع می‌کنند.
این نامه برای مقامات سوئد و اداره مهاجرت نیز فرستاده می‌شود.

فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی – واحد سوئد
۲۳ اوت ۲۰۲۴